Zprovoznění 3,5 kilometrů dlouhé části znojemského obchvatu je důležité pro dokončení celé severní smyčky, která povede k výraznému odlehčení dopravní zátěže a k odklonu dopravy z historického jádra Znojma. Úsek od kasárenské po únanovskou křižovatku zahrnuje celkem 48 stavebních objektů, 5 mostů v průměrné délce 55 metrů a 3 mimoúrovňové křižovatky. Celkem stavbaři museli v tomto úseku položit nový asfaltový koberec o ploše 64 tisíc metrů čtverečních.
Během výstavby řešila radnice se zhotovitelem obchvatu několik problémů. „Společně jsme například vyřešili průchod pro chodce při stavbě mostu přes Přímětickou nebo otevření cesty kolem židovského hřbitova při prodloužení uzavírky Přímětické ulice, aby měli občané kratší cestu do centra Znojma,” říká starosta Grois. Radnice si také vymohla kompenzaci za prodloužení uzavírky a zvýšené náklady na MHD. „Tohle bylo trochu nepříjemné, nicméně stavební firma uznala naše výhrady a přiznala městu finanční náhradu,” připomíná Grois.
K dokončení celé severní smyčky nyní zbývá postavit posledních 752 metrů silnice. Ředitelství silnic a dálnic nyní čeká na vyřízení všech potřebných povolení k pokračování stavby. Některé přípravné práce, jako záchranný archeologický průzkum již ŘSD započalo. Další práce budou pokračovat s odkazem na stavební povolení a jednání s vybraným zhotovitelem stavby.
Klíčovým bodem je také vyjednání se spolkem Obchvat, který je dlouhodobě oponentem stávající podoby znojemského obchvatu. „Výsledkem našich jednání je společný návrh memoranda ohledně vzájemného postupu při dokončení severní smyčky obchvatu. Memorandum je na stole a mám za to, že obě strany mají snahu dovést jednání do úspěšného konce,” říká starosta Jan Grois.
V úzkém kontaktu je pak vedení radnice s Jihomoravským krajem, Centrem pro dopravní výzkum o řízení dopravy i s vedením obcí Kuchařovice a Suchohrdly, kterých se dostavba druhé etapy znojemského obchvatu bytostně dotýká.
Jak šel čas?
79 měsíců. Přesně tak dlouho trvala výstavba 3,5 kilometrů další části znojemského obchvatu. “Ohlédneme-li se zpět, vidíme, že téměř dvě třetiny této doby zabral legislativní proces a příprava stavby,” říká starosta Znojma Jan Grois.
Únor 2013
Vedení Znojma přesvědčuje ŘSD o naléhavé potřebě dostavět obchvat.
Březen 2014
Vláda Bohuslava Sobotky zařazuje znojemský obchvat mezi své priority.
Září 2014
Dostavba znojemského obchvatu zařazena do plánů rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.
Leden 2016
O dostavbu obchvatu je mezi stavbaři velkým zájem. Do výběrového řízení ŘSD se hlásí 17 firem.
Červenec 2016
Položen základní kámen k dostavbě druhé etapy obchvatu.
Září 2016
Nejvyšší správní soud definitivně zamítá rozhodnutí Krajského soudu v Brně o zrušení trasy obchvatu. Na stavbu mohou vjet bagry.
Leden 2017
Zahájení výstavby druhé etapy. Stavba je zařazena do Operačního programu Doprava 2014–2020 a je spolufinancována z Evropského fondu pro regionální rozvoj.
Říjen 2019
Severní smyčka je z 82 % hotová. Poprvé v předtermínu.